NHL säger nej till tröjreklam – går miste om 860 miljoner
NHL nobbar ännu en gång ett förslag att klubbarna ska få ha reklam på sina tröjor. Detta trots att ligan går miste om 860 miljoner kronor på att göra det. Frågan är bara hur länge det kommer att dröja innan sponsrade tröjor blir verklighet.
– Gary Bettman vill inte bli den första i nordamerikansk proffsidrott att göra det här säger en källa till TSN.
Fyra miljoner dollar per lag och säsong – alltså totalt 120 miljoner dollar eller 860 miljoner kronor. Det är enligt TSN den summa som NHL skulle kunna dra in på att tillåta reklam på klubbarnas tröjor. Frågan ska nyligen ha kommit upp i samband med ett NHL-möte.
Men än så länge håller ligan fast vid att hålla sina tröjor fria från andra logotyper än klubbarnas egna. Många tror dock att det bara är en tidsfråga innan NHL väljer att tillåta reklam på matchtröjorna.
– Gary Bettman och ägarna gillar pengarna, men de vill inte bli den första proffsidrotten att göra det här, säger en anonym källa med insyn i frågan till TSN.
– De kommer att vänta tills NBA eller basebollen gör det och ta steget som andra eller tredje liga.
Experten Brian Cooper på S & E Sponsorship Group säger att det är ”oundvikligt” att NHL börjar med reklam på sina tröjor förr eller senare, men det kommer inte att bli en smärtfri övergång.
– Det kommer att uppfattas som att klubbarna säljer ut sig och ses som ett tecken på svaghet från den första ligan som gör så. Då spelar det ingen roll om Premier League, Nascar och europeiska hockeyligor redan har gjort det. Det är en flagrant kommersialisering av sporten och ligger nästan för nära hjärtat hos fansen, menar Cooper.
I dagsläget har NHL en sponsor synlig på sina tröjor och det är tröjtillverkaren.