Foto: Dennis Ylikangas / Bildbyrån

Det blir allt viktigare för klubbarna att synas på fler sätt än bara genom prestationerna på isen. Idag vill jag lyfta fram Brynäs som jag just nu tycker är på väg uppåt när det gäller produktionen av egen media och engagerandet av sina fans.

Förr så räckte det med att ställa ett lag på isen för att klubbarna skulle engagera sina fans. Så är det ju till stor del fortfarande såklart, det är själva sporten som fångar oss mest. Men, i takt med att samhället överlag har förändrats, så har det ställt andra krav på klubbarna att marknadsföra sig själva.

Konkurrensen om vår tid är benhård och samtidigt så matas vi med intryck. Internet har gjort det möjligt för oss att hitta allsköns hobbies utan att behöva lämna våra hem. Vill vi se en film så kan vi göra det precis när vi vill, vill vi interagera med andra människor så kan vi göra det dygnet runt via våra telefoner och datorer.

Ni känner till allt det där. Vi är ständigt uppkopplade och vad viktigare är, är att vi konsumerar annorlunda. Detta har tvingat klubbarna att hitta nya vägar att saluföra sin produkt. Bland annat via produktionen av eget content, egen media alltså.

Utan att veta helt säkert, men jag är nästan hundra på att det var HV71 som drog igång den stora satsningen på egen media. Deras kommunikationschef Johan Freijd har tagit klubbens egna TV-kanal HVTV till astronomiska höjder och i stort sett vartenda klipp som produceras från klubbkansliet är klart värt att se på. Flaggskeppet är HVTV All access som belönar tittarna med en stor inblick i lagets och spelarnas vardag.

Lägg därtill HV-podden, som bjuder på intressanta samtal med spelare och ledare, samt liveintervjuerna på Facebook som dimper ner med jämna mellanrum, så förstår ni att klubben ger oss hockeykonsumenter ett bett spektra av det mesta som vi eftersöker.

För det är ju så det är. Jag minns när jag var liten hockeytokig knatte och råkade stöta på Bosse Ahl på ICA. På den tiden var han ”bara” trejdemålvakt i HV. Men ändå, jag hade träffat en hockeyspelare, som dessutom satt inklistrad i mitt hockeyalbum.

Han fanns, han var av kött och blod.

När klubbarna och dess spelare bjuder på sig själva genom att vara med i diverse öppenhjärtliga klipp och intervjuer så lär vi ”känna” dem på ett annat sätt än vad vi gör genom att bara se dem spela. En viktig ingrediens för att locka nya fans till klubben. Det finns ju en anledning till att så kallade reality shows slagit igenom stort. Vanligt folk vill komma nära.

Jag gjorde en högst privat liten undersökning imorse och fick till mig att HV71 fortfarande är ledande när det kommer till produktion av egen media som är intressant. Men att Brynäs har tagit sig rejält på senare tid.

Det var lite så idén till den här krönikan föddes. Även jag har noterat Brynäs frammarsch på mediaområdet och vad jag förstått det som så har de på senare tid anställt folk som har erfarenhet sedan tidigare av att ha verkat inom massmedia.

Imorgon fredag tar Brynäs emot Djurgården på hemmaplan och Gävle-laget har valt att paketera matchen som ett mästarmöte, det är ju de två med flest guld som möts, samt att det är 20 år sedan Brynäs vann guld för näst senaste gången.

Därför valde man idag att lägga ut ett klipp på hemsida där tränarna Magnus Sundquist och Mikael Holmqvist gör upp i den quizduell gällande den säsongen för 20 år sedan.

Inget nytt grepp på något vis med frågesport mellan lagmedlemmar, men ändå värt att uppmärksamma och ett smart sätt att få upp tempen lite inför morgondagens match. Dessutom kan en frågesport vara en ren guldgruva för oss journalister att spinna vidare på.

Häromdagen lade man ut en mycket läsvärd artikel om Ove Molin som går att läsa här. Det som verkligen fick mig att gå i spinn var historien om Team Gävle — Sveriges första farmarlag, som gick ut för en vecka sedan på deras hemsida.

Ni som var med på den tiden, på 1990-talet, minns Brynäs satsning på ett farmarlag. De tog den redan existerande klubben S/G 83  under sina vingar och gjorde dem till en del av föreningen. Under några säsonger rönte de faktiskt en hel del framgång i näst högsta divisionen och dessutom slussades en hel del spelare uppåt. Men det finns i stort sett inget att läsa om satsningen på nätet. Inte förrän nu.

Det här är egentligen bara ett axplock av allt matnyttigt som kommer ut från HV71 och Brynäs för att underhålla, ge oss inblick och skänka oss kunskap. Nu valde jag att fokusera på just dessa två klubbar då jag, och flera med mig, tycker att HV under en längre tid varit absolut ledande på detta, men nu kanske en seriös utmanare har klivit fram.

Slutligen ska det tilläggas att många klubbar gör bra och intressanta grejer, bara för att de inte omnämns här innebär det inte att jag tycker de är dåliga. Men det var de här två jag ville lyfta fram nu då jag tycker de drar loket för stunden.

Vilken klubb tycker du är bäst på att producera egen media?

@hockeystaden