• Publicerat 13 december, 2018
  • Skrivet av Joakim Englund
  • 0 Kommentarer
Foto: Bildbyrån

Med en uppsjö av märkliga företeelser hos Vita Hästen har vi nu kanske stött på den allra märkligaste. Klubben låste nämligen sin officiella profil på det utmärkta sociala mediet Twitter. Men vi får inget svar på: ”Varför?”.

Malmö var ett riktigt grisgäng under stora delar av 90-talet. Deras filosofi var att om man spelar grisigt och på/över gränsen hela tiden kommer inte domarna att ta utvisning för allt utan måste sålla och se mellan fingrarna på en hel del förseelser. Jag antar att det fördes intern statistik redan på den tiden och förmodligen hade man några fler utvisningsminuter än sina motståndare. Detta vägdes dock upp av alla gånger man inte fick utvisning trots regelöverträdelser samt att motståndarna mellan varven åkte på billiga utvisningar för att kompensera i statistiken. Det ska påpekas att Malmö var framgångsrika under den här eran och även att hockeyn såg annorlunda ut då. Den taktiken skulle förmodligen inte vara speciellt framgångsrik med dagens regeltolkningar. 

Lite så känns det som att Vita Hästen agerar just nu. Absolut inte på isen, men väl utanför.  Utåt sett sker det så mycket konstigheter kring klubben att hälften vore nog. När konstigheterna avlöser varandra glöms det senaste felsteget liksom bort i mängden.

DET TYCKS ALDRIG FÅ ETT SLUT

Jag pratar inte bara om denna säsong, utan detta har pågått under flera säsonger och det tycks aldrig få ett slut. Det här med att hela tiden stoppa huvudet i sanden som att ingenting har hänt verkar vara lite av en melodi från ledningen till det rödvita laget med en vit häst på bröstet.

Klubben har stora problem på det sportsliga planet och ligger sist i tabellen med nio poäng upp till säker mark. Utanför isen pyr en irritation hos fansen, både gällande den sportsliga kräftgången men även hur ledningen sköter klubben. Lagets supportrar har under hösten försökt föra en diskussion med klubben, vilken även har genomförts. Det senaste mötet ägde rum för endast någon vecka sedan. Jag vill inte påstå att klubben och dess supportrar närmat sig varandra efter dessa möten även om ambitionen varit god. Känslan är att ledningen har goda intentioner när man anordnar jippon och samarbeten med olika välgörenhetsorganisationer, som dessutom bidrar med ”good will”, vilket absolut inte ska föraktas.

SYNKAR DÅLIGT MED VARANDRA

Men när resultaten inte går lagets väg tycker supportrarna att man ska fokusera på det sportsliga istället för allt annat runtomkring. Svensk elithockey är ganska smal, det är inte som det engelska ligasystemet i fotboll där man kan stoltsera med typ sex proffsdivisioner. Åker man ur Hockeyallsvenskan är det hejdå från svensk elithockey. Även om Hockeyettan är en riktigt vass liga så går det inte att mäta sig med allsvenskan som är av en annan kaliber. Dessutom är det ett nålsöga man ska hitta igenom för att lyckas spela sig tillbaka igen.

Vita Hästens supportrar är oroliga över vad som skulle hända OM laget ramlar ur ligan. Ledningen är förmodligen minst lika orolig, men dessa två grupper synkar just nu väldigt dåligt med varandra. Fansen efterlyser en större transparens, vilken klubben hittills misslyckats med.Med en uppsjö av märkliga företeelser hos Vita Hästen har vi nu kanske stött på den allra märkligaste. Klubben har nämligen låst sin officiella profil på det utmärkta sociala mediet Twitter.

EFFEKTEN BLIR DEN MOTSATTA

Anledningen bakom låsningen av twitterkontot har man, precis som i tidigare fall av ögonbrynshöjare, stoppat huvudet i sanden. Man kommunicerar alltså inte ut anledningen utan det får spekuleras istället. Om man har en bra anledning, vilket man ju bör ha, kommunicera då ut det så slipper det spekuleras. Gång på gång tycks man alltså stoppa huvudet i sanden som om ingenting har hänt.

En klubbs sociala medier ska verka för att bygga intresse och få spridning av sina budskap. Det fungerar även utmärkt att bygga en bra relation till sina fans om det sköts på rätt sätt. För Vita Hästens del har sociala medier just nu en motsatt effekt.   Dessa officiella klubbkonton får gärna styras av någon som har humor och kanske inte är speciellt känslomässigt engagerad i klubben, eller åtminstone inte tar åt sig av inlägg från diverse troll och ägg.

DET GÅR ATT UTVINNA POSITIVA SAKER

Praktexempel på ett konto som gjort succé är NHL-laget Vegas Golden Knights twitterkonto där man varvar officiella uttalanden med en stor portion humor. Från ett icke existerande konto för bara ett drygt år sedan till att nu ha en följarskara på närmare 500 000. En halv miljon. Visst, nu går det kanske inte att jämföra ett lag i Sveriges andradivision med ett lag från världens bästa liga. Men använder man sina sociala medier på rätt sätt fungerar det som utmärkta reklampelare.

Exempelvis bjöd Vancouver Canucks på en stor portion humor med den här tweeten: 

På torsdagseftermiddagen låste Vita Hästen upp sitt twitterkonto igen.

Twitterflöde

UTGIVAREN ANSVARAR INTE FÖR SOCIALA MEDIEFLÖDET NEDAN