Allt fler klubbar webbsänder sina matcher vilket gjort Hockeyettan mer tillgänglig och lättare att följa på håll. Men hur har det påverkat publikuppslutningen och hur påverkar det klubbarna ekonomiskt?
Det är ett vanligt argument som trollas fram ur hatten när den skrala publikuppslutningen i många av Hockeyettan-hallarna diskuteras, det här att webbsändningarna gör att folket i ren bekvämlighet i större utsträckning än tidigare stannar hemma och ser matchen på burken istället för att ta sig till hallarna.
Men är det verkligen sant?
Om så nu var fallet, varför skulle så många av föreningarna i Hockeyettan välja att webbsända sina matcher?
Jag tittade närmare på det hela genom att kort och gott resonera med representanter för ett flertal av de föreningar som väljer att webbsända sina matcher och som så gjort under en (nå väl) längre tid.
Resultatet är ganska talande.
Jag tror att vi en gång för alla kan kasta den förutfattade meningen att webbsändningar skulle påverka publikuppslutningen i negativ riktning överbord. Snarare innebär sändningarna i stort sett enbart mervärden för så väl klubbarna som för Hockeyettan.
Genomgående för de klubbar jag talat med är en investeringskostnad på någonstans mellan 50- och 70 000 kronor för teknik och programvara.
Genomgående är också att man ganska snabbt tjänat in den kostnaden på sina sändningar. Det varierar förstås lite, men de som jobbat snabbt var i hamn redan halvvägs genom sin första säsong, för dem som hade det lite trögare tog det ungefär en säsong att vara tillbaka på noll. Därefter är det ren win.
Gemensamt för samtliga klubbar jag varit i kontakt med är också att de valt att lägga sitt pris för webbsändningarna aningen högre än entrépriset i hallen just av anledningen att de två inte ska behöva konkurrera.
Men hur ser utfallet då ut? Jo, publiken kommer till hallen även om matcherna sänds på nätet.
”Jag tror att bortfallet är i princip noll och våra erfarenheter tyder inte på något annat. Tvärtom, vi får fler som ser matchen som annars inte hade kunnat se den på plats av olika anledningar”, säger en respondent.
”Tycker inte det finns några negativa sidor utan jag är av åsikten att kan folk komma och titta live, så gör de det. Priset tror jag inte gör att folk stannar hemma även om det skulle vara lägre än inträdet”, menar en annan.
”Har man en bra produkt så kommer publiken oavsett om man livesänder eller inte”, menar en tredje.
Samtliga vittnar om samma sak. Publikuppslutningen har inte minskat för att matcherna sänds på webben. Snarare tillför webbsändningarna mervärden.
”Vi ser det som en tjänst till supportrar ute i landet som inte finns här hos oss och engagemanget runt omkring i exempelvis diskussionsforum har ökat vansinnigt sedan vi började sända”, förklarar en av personerna jag varit i kontakt med.
”Vi har besökare från alla möjliga håll Kanada, USA, Tyskland, Frankrike och Holland för att nämna några. Den mediala uppmärksamhet föreningarna får ut av livesändningarna skulle de aldrig kunna få annars”, understryker en annan.
Dessutom har summorna som trillat in i den egna kassan blivit betydligt större för i stort sett alla webbsändare som fått chansen att uttala sig.
”Det ger ett bra ekonomiskt tillskott om man kan sända ideellt om man tittar på det intresse vi har runt vår förening”, säger någon.
För lag som spelar långt in på säsongen är bilden otvetydig. Då är det riktigt lukrativt att webbsända.
”Tittar man på Allettan, Playoff, Kvalserien. Ja det är då de stora pengarna börjar trilla in. Här sker en markant ökning i livesändningarna. Från att ha legat på 70-100 personer som ser matchen via nätet så hamnar vi nu på runt 150-300 personer per match. Vissa storlag lockade hela 600 unika köpare per match”, förklarar en respondent.
De som gjort sig den största hackan på sina webbsändningar vittnar om en vinst på i runda slängar 250 000 kronor på en säsong. Detta efter att kostnaderna som är förenade med sändningarna räknats av.
Det är siffror som givetvis inte är representabla för alla som webbsänder (det mesta beror ju på förutsättningar) men ger ändå en hint om hur viktigt tillskottet från webbsändningar kan vara för en klubb från Hockeyettan. Det är pengar som man aldrig hade kunnat hämta hem genom att sälja några trötta hamburgare till folk som besöker hallen för att se matchen.
Slutsatsen?
Webbsändningarna skrämmer inte bort publiken från hallarna och innebär ordentliga extrainkomster för klubbarna.
Det är med andra ord en ren vinstaffär.
Tidigare inlägg om publikuppslutningen och problematiken kring denna:
Nya Hockeyettan blev ingen publiksuccé
Långväga gäster lockar inte publiken (?)
Ett måste med fler matcher (?)