En av Hockeyettans före detta profiler har sadlat om till en ny bana, uppbackad av nykorade världsmästare från NHL.
Ni såg förmodligen VM-finalen mellan Sverige och Schweiz och hur John Klingbergs pappa Anders intervjuades inför förlängningen och skapade rubriker med sitt sköna citat om att sonen hade det i sig att avgöra tillställningen ”åt något håll”.
Men tänkte ni på vad som syntes i bakgrunden?
Där, på rad, satt en hel hoper svenskar med blåa t-shirts prydda av en gul kotte.
Det var tröjor från klädmärket kordiebykordie startat av en herre som länge dragits med smeknamnet Kotten.
För er som läser den här bloggen kanske mer känd som Fredric Korduner. Sylvass anfallare i Hockeyettan med klubbar som AIK, Vallentuna och Väsby på meritlistan, men som nu gnuggar sin hockey i division 2 med Viggbyholm (56 poäng på 27 matcher säsongen som gick!) efter att ha tvingats inse att det är för krävande att spela i Hockeyettan när man börjar bli till åren och vill försöka få ihop livet även utanför isen.
Då blir det uppenbarligen tid över till att satsa på mode istället.
Men det finns mer hockeykoppling än så att hitta här faktiskt och dessutom mer Klingberg-koppling än att pappa Anders råkade sitta framför en vägg av kordiebykordie-plagg när han intervjuades i direktsänd tv.
De nykorade världsmästarna tillika Dallas-stjärnorna John Klingberg och Mattias Janmark har nämligen investerat pengar i Korduners märke och svassade båda omkring i plaggen på Tre Kronors guldfest.
– Jag vill göra det lite till ett hockeyspelarmärke. Det är mycket t-shirt, jeans, keps, så ser det ut. Det är ganska enkelt, sa Korduner när jag frågade honom om märket nyligen.
Nu är ”karriären” förvisso inte slut än, men kul med spelare som går vidare och gör något annat och något kreativt efter att hockeyn är över.