Foto: Daniel Eriksson/Bildbyrån
HockeyAllsvenskan
ENGLUND: Så ska de allsvenska lagen locka tillbaka publiken
ANNONS
Vi är fyra matcher in på säsongen och jag märker redan nu att det börjat knorras en hel del bland vissa lags supportrar angående publiksiffrorna. Men hur ser egentligen årets publiksiffror ut jämfört med de senaste två årens? Och hur ska klubbarna locka till sig publiken? Jag kommer med tre långsiktiga åtgärdsförslag.

Säsongen 2017/18 låg publiksnittet på 2 758 åskådare/match i Hockeyallsvenskan efter fyra omgångar. Förra säsongen, 2018/19, låg motsvarande siffra på 2 906.

Inför årets säsong har ligan förvisso förlorat publiklaget Leksand till SHL men å andra sidan har man blivit av med sorgebarnet Pantern. Årets publiksnitt landar på blygsamma 2 519 åskådare per match.

Icke övertygande publiksiffror i de inledande omgångarna i år bortförklarades exempelvis med ”måndagsmatcher lockar ingen större publik” eller ”match innan löning är aldrig bra”. Visst kan det ligga något i dessa bortförklaringar men det går ändå inte att blunda för att ligan startar ungefär runt 20 september varje säsong och således hinner två omgångar spelas innan lönen tickar in.

I takt med att tv-produktionerna blir allt proffsigare och bättre kräver det allt mer från klubbarna när det kommer till att locka folk till hallen eller arenan. Klart som tusan det är bekvämt att stanna hemma i tv-soffan istället för att ta sig till hallen. Några betydande faktorer kan vara; tidssparande, billigare, ingen kö till varken kylen eller toaletten.

Hur ska klubbarna locka åskådarna till hallen?

INGEN KLUBB ÄR DEN ANDRA LIK

Alla åskådare är inte ”hardcore” hockeyfans som främst går dit för hockeyns skull. Vissa går dit för att uppleva stämningen, andra vill känna gemenskap eller rent av piffa upp vardagen med lite underhållning. En annan kategori människor kanske går till rinken av sociala skäl. Oavsett vilka orsaker som gör att åskådarna letar sig till hallen måste klubbarna bli bättre på att konkurrera med C More.

Ingen klubb är den andra lik, i Växjö kanske det fungerar med kräftskiva medan det inte alls är gångbart i Luleå eller Stockholm. Man måste hitta infallsvinklar som inte går att få genom tv-rutan. Stämningen är en klockren vinkel som tv:n inte är i närheten av att kunna konkurrera om. Det är dock svårt att locka folk till hallen genom att peka på en häftig inramning och stämning om det är halvtomt på läktarna. Däremot är en kokande, fullsatt arena bland det häftigaste man kan uppleva i idrottsväg, oavsett vilken sport det handlar om.

Utsålda lador är det varje klubb måste sträva efter. Men vägen dit är lång, väldigt lång till och med. Klubbarna måste ha stort tålamod, målmedvetet jobb samt en långsiktighet. När klubbarna sedan når en så pass hög beläggningsgrad att ladan känns full så är det mycket lättare att sälja biljetter då inramningen och stämningen är livesportens största vapen i jakt på betalande åskådare.

190125jl003-1569752272.jpgFoto: Johanna Lundberg/Bildbyrån

DÅLIGA PÅ ATT LOCKA NYA GRUPPER

För att komma dit, när man är belåten med beläggningen i hallen, finns en rad långsiktiga åtgärder att ta till. Här kommer några:

Bygg profiler 

Idag är det inte ovanligt att spelarna avverkar tio klubbar under en karriär. Det gör det än viktigare att värna om sina redan befintliga profiler som är kvar från föregående år, men även att snabbt skapa profiler av lagets nya spelare. Här kan klubbarna gärna ta hjälp av sociala medier där även spelarna själva kan ta ett större ansvar att profilera sig själva och även skapa sig ett varumärke som kanske sträcker sig längre och djupare än bara hockeyspelaren. Bygg intresse, skapa en hype kring både dig själv och laget, ut och härja lite. 

Visst, det kanske inte passar alla klubbar, men spelare i mindre klubbar som Tingsryd, Kristianstad, Almtuna, Västervik, Karlskrona och BIK Karlskoga kan gott och väl ge sig ut och svinga lite. Profiler kan skapas på många olika sätt och det behöver absolut inte vara den bästa spelaren utan det kan lika gärna vara grovjobbaren som blockar fem skott varje match. Att utmärka sig på något sätt och ta sig tid för fansen även utanför rinken brukar vara vägvinnande koncept. Att sitta framför tv-spelet dagarna i ända är inte särskilt vägvinnande.

Ha en plan över nya målgrupper att locka

Att skänka bort biljetter till höger och vänster gör att produktens värde devalveras, vilket aldrig är någon bra idé. Däremot bör klubbarna inför varje ny säsong ha någon slags plan över nya målgrupper att locka till matcher med mindre förväntad publik. Jag tänker att det långsiktiga värdet i att exempelvis dela ut 100 fribiljetter vid utvalda matcher till exempelvis nyinflyttade, nyanlända eller på något sätt se till att dela ut biljetter till andra segment i samhället som i dagsläget kanske inte ens vet var hallen är belägen. Att dela ut fribiljetter till grupper som normalt inte går på hockey bidrar inte till att produkten devalveras, däremot bidrar det till en högre beläggningsgrad, bättre stämning och kanske även en eller annan framtida ”hardcore” hockeysupporter och intäktskälla. Jag upplever att klubbarna är dåliga på att locka till sig nya grupper och där är gratisbiljetter ett effektivt sätt.

Interagera spelarna med stadens invånare

Den viktigaste punkten för att få klubbarna att locka publik är att se till att spelarna interagerar med stadens invånare. En lösning på problemet skulle kunna vara att skriva lite mer omfattande avtal med sina sponsorer som innefattar att företaget ”får” en spelare som ska ”jobba” på firman exempelvis fyra timmar i veckan. Den här lösningen går med fördel även att applicera även på kommunen där spelarna kommer ut till skolorna. Den kortsiktiga vinsten är att klubben kan skriva fetare kontrakt med sina sponsorer då företagen faktiskt får något mer tillbaka än bara ”good will” som det i många fall är tal om. Den långsiktiga vinsten är att klubbarna kommer få mängder med nya kontakter i form av spelarnas direktkontakt med lokalbefolkningen. Den kontakten kommer bidra till att Anette, 48 år med god ekonomi går från att vara totalt ointresserad av sport till att gå på fem hockeymatcher per säsong enbart för att hon känner ”Pelle” som spelar i laget samt dras med i snacket på arbetsplatsen. Kanske är det så att Anna, 42 år går på matchen tillsammans med hennes barn som fått en ny idol i form av hockeyspelaren ”kalle” som råkar ”jobba” på barnets skola några timmar i veckan. Det ständigt återkommande hockeytugget på arbetsplatserna/skolorna runt om i kommunen gör att isladan långsamt fylls på med allt fler marginalsupportrar som med tiden förhoppningsvis utvecklar ett mer genuint hockeyintresse.

GÄLLER ATT HITTA "SIN GREJ"

Det här är bara några av mina tankar kring hur man kan göra för att locka publiken till ladorna. Det finns självfallet mängder av åtgärder och strategier att ta till där man ska komma ihåg att varje ort är unik och det som fungerar i Timrå kanske inte gör det i Tingsryd. Det gäller att hitta ”sin grej”.

En sämre strategi är att personer som kanske är involverad i föreningen eller har någon slags koppling till klubben hasplar ur sig något i stil med ”om staden vill ha ett allsvenskt lag i framtiden så får man banne mig komma till hallen”.

Dylika meningar blir endast kontraproduktiva. När man hört eller sett den meningen tillräckligt många gånger bygger det endast upp negativitet hos den potentiella besökaren. Här ska man även komma ihåg att det ofta bara är toppen av isberget då det inte sällan föreligger ständigt återkommande swish-kampanjer, olika konstruktiva bidrag eller försäljningar av inventarier samt reducerad hyra från kommunen. Allt sammantaget bygger negativitet snarare än något positivt.

Kan det vara så att produkten inte är bättre och mer attraktiv än vad åskådarantalet visar?

Elitidrott säljer uppenbarligen inte alltid sig själv, man måste jobba för sin publik där strategin och vägen dit kan variera. 

Den här artikeln handlar om:
Hockey PÅ TV
tisdag 26 mars
17:30 Helsingfors IFK - Pelicans Liiga
17:30 TPS Åbo - Tappara Liiga
17:30 Jukurit - Kärpät Liiga
19:00 Djurgården - Björklöven Hockeyallsvenskan
19:00 Linköping - Skellefteå SHL
19:00 Leksand - Frölunda SHL
19:30 Oskarshamn - HV71 SHL
00:00 Washington Capitals - Detroit Red Wings NHL
00:00 New York Rangers - Philadelphia Flyers NHL
00:00 Pittsburgh Penguins - Carolina Hurricanes NHL
00:00 Florida Panthers - Boston Bruins NHL
00:30 Toronto Maple Leafs - New Jersey Devils NHL
onsdag 27 mars
01:00 Nashville Predators - Vegas Golden Knights NHL
01:00 Winnipeg Jets - Edmonton Oilers NHL
01:30 Chicago Blackhawks - Calgary Flames NHL
02:00 Colorado Avalanche - Montreal Canadiens NHL
03:00 Arizona Coyotes - Columbus Blue Jackets NHL
03:00 Seattle Kraken - Anaheim Ducks NHL
03:30 San Jose Sharks - Dallas Stars NHL
17:30 KalPa - Ilves Liiga
19:00 Mora - AIK Hockeyallsvenskan
19:00 Luleå - Växjö SHL
19:00 Rögle - Färjestad SHL
00:00 Buffalo Sabres - Ottawa Senators NHL
00:30 Tampa Bay Lightning - Boston Bruins NHL
torsdag 28 mars
17:30 Tappara - TPS Åbo Liiga
19:00 Linköping - Skellefteå SHL
19:00 Leksand - Frölunda SHL
00:00 Pittsburgh Penguins - Columbus Blue Jackets NHL
00:00 Florida Panthers - New York Islanders NHL
00:00 Toronto Maple Leafs - Washington Capitals NHL
00:00 Ottawa Senators - Chicago Blackhawks NHL
00:00 Montreal Canadiens - Philadelphia Flyers NHL
00:30 Carolina Hurricanes - Detroit Red Wings NHL
fredag 29 mars
01:00 Minnesota Wild - San Jose Sharks NHL
01:00 St Louis Blues - Calgary Flames NHL
01:00 Winnipeg Jets - Vegas Golden Knights NHL
02:00 Colorado Avalanche - New York Rangers NHL
02:00 Edmonton Oilers - Los Angeles Kings NHL
03:00 Seattle Kraken - Anaheim Ducks NHL
03:00 Vancouver Canucks - Dallas Stars NHL
03:00 Arizona Coyotes - Nashville Predators NHL
00:00 Buffalo Sabres - New Jersey Devils NHL
lördag 30 mars
15:15 Frölunda - Leksand SHL
17:30 Florida Panthers - Detroit Red Wings NHL
20:30 Minnesota Wild - Vegas Golden Knights NHL
21:00 Edmonton Oilers - Anaheim Ducks NHL
23:00 Colorado Avalanche - Nashville Predators NHL
23:00 Arizona Coyotes - New York Rangers NHL
00:00 Montreal Canadiens - Carolina Hurricanes NHL
00:00 Washington Capitals - Boston Bruins NHL
00:00 Tampa Bay Lightning - New York Islanders NHL
00:00 Buffalo Sabres - Toronto Maple Leafs NHL
00:00 Winnipeg Jets - Ottawa Senators NHL
00:00 Philadelphia Flyers - Chicago Blackhawks NHL
00:00 Columbus Blue Jackets - Pittsburgh Penguins NHL
söndag 31 mars
01:00 St Louis Blues - San Jose Sharks NHL
05:00 Seattle Kraken - Dallas Stars NHL
05:00 Calgary Flames - Los Angeles Kings NHL
21:30 Vancouver Canucks - Anaheim Ducks NHL