Genrebild.Foto: Bildbyrån

Försäljningen av supporterprylar är en mångmiljardindustri världen över och fansen betalar stora summor för att skruda sig i favoritlagets färger. Även våra SHL-klubbar drar in en hel del pengar på försäljningen. Men nu har det börjat dyka upp aktörer som olovligen säljer produkter med klubbarnas loggor på.
— Det är inte bra för någon part, säger SHL:s VD Jörgen Lindgren till hockeysverige.se.

På senare tid har det på nätet börjat dyka upp bland annat skor och canvastavlor prydda med SHL-klubbarnas logotyper. Produkterna har blivit omåttligt populära bland fansen, men vad få kanske känner till är att de som säljer varorna gör sig skyldiga till brott. De har nämligen inga avtal eller överenskommelser med klubbarna att nyttja deras varumärke.
— Vi är medvetna om den ökade försäljningen av piratprodukter och vi tycker inte om hur det ökat, berättar Brynäs försäljningschef Kari Litmanen för hockeysverige.se och fortsätter:
— Före sommaren började vi få fler och fler mejl från supportrar som reagerat på detta, och vi försöker hålla koll på detta så bra som möjligt.

SKA LYFTAS CENTRALT

Problemet med försäljning av piratprodukter är utbrett hos alla SHL-lag och Kari Litmanen berättar att frågan kommer lyftas centralt.
— Vi kommer inom kort lyfta detta på SHL-nivå för att se hur alla klubbar kan agera tillsammans.
SHL:s VD Jörgen Lindgren är medveten om problemet och berättar för hockeysverige.se att respektive SHL-klubb äger sitt eget varumärke.
— Vi jobbar å alla klubbars vägnar och hjälper dem med svar och liknande, men det är respektive klubb som måste driva frågan eftersom det är deras eget varumärke.

Andra aktörer än klubbarna själva kan sälja produkter med SHL-klubbarnas logga på. Men då krävs det en överenskommelse eller licens och något sådant finns inte i fallet med skorna och canvastavlorna som saluförs av bland andra företagen Shoelotus och Sale off omg för stora summor.
— Den här typen av försäljning, att inte göra överenskommelser med respektive klubb, det är inte bra för någon part, berättar Jörgen Lindgren.

SVÅRT ATT UPPSKATTA

Kari Litmanen berättar att det är svårt att göra en uppskattning på hur detta drabbar hans klubb Brynäs ekonomiskt då de inte vet i hur stor utsträckning försäljningen sker. Av förklarliga skäl ser han att supportrarna köper klubbens egna produkter genom dem eller någon av deras partners.
— Av flera anledningar. Bland annat på grund av att Brynäs tappar intäkter, av kvalitetsskäl, och inte minst att försäljningen av piratkopiorna inte är tillåten. Företagen som säljer de piratkopierade produkterna använder Brynäs IF logotyp och varumärke helt utan tillåtelse, vilket vi såklart ser allvarligt på.

Skärmdump

Det har i forum och på sociala medier emellanåt förts fram kritik och åsikter från fans att SHL-klubbarnas egna produkter är tråkiga och därför köper man hellre de piratkopierade produkterna.
Produkterna verkar göra succé bland fansen, innebär det att SHL-klubbarna gör för tråkiga produkter? Kan ni dra lärdom av detta?
— Vi arbetar i dagsläget hårt för att ta in så mycket åsikter som möjligt från våra supportar för att kunna erbjuda de produkterna som efterfrågas, säger Kari Litmanen.

Företaget Shoelotus är en av de som säljer piratkopierade SHL-produkter utan tillåtelse. Hockeysverige har försökt komma i kontakt med dem via mejl för att de ska få en chans att svara, men de har inte återkommit.