• Publicerat 21 december, 2017
  • Skrivet av Måns Karlsson
  • 0 Kommentarer
Foto: Bildbyrån

2007 började samtliga matcher sändas i TV. 10 år senare har lagen tappat drygt 900 åskådare per match – eller 23 972 åskådare per säsong.

Det har gnällts en del om SHL:s publikkris den här säsongen. Jag har bland annat bloggat om det, och var då upprörd över att biljettpriserna var höga. Det kostade exempelvis 450 (!) kronor att se en match mellan Växjö och Frölunda i början av säsongen. Det kan jag köpa i slutspelet, men inte under grundserien.

Den senaste tiden har just publiksnacket varit åsidosatt med tanke på debatten kring stängd liga, och de hockeyallsvenska lagens hot om att lämna serien. Och nog lär publiksiffrorna gå upp lite nu under jul- och nyårshelgen. Är det inte mycket folk på matcherna på annandagen, och omgången som går precis före nyår, vet jag inte riktigt vad vi ska hitta på inom svensk hockey.

Jag fick hur som helst ett mejl igår från Thomas Mäkitalo från Spelbloggare.se, som hade brutit ned siffrorna kring SHL:s publikläge. Det är ingen raketforskning på det sättet, men det finns en del intressant ur hans sammanställning. Så tack för det, Thomas!

Och han härleder publikkrisen till TV:s totala intåg. Det kom säsongen 2007/2008. Sedan dess har samtliga matcher i SHL sänts på något sätt. Och resultatet som följt…ja, det är nedslående läsning.

Graf från Spelbloggare.se.

Sedan säsongen 2007/2008 har publiksnittet i SHL sjunkit från  6 353 åskådare per match till 5431. Det motsvarar 922 åskådare i snitt per match vilket över en säsong blir 23 972 åskådare per lag. Ge det några säsonger till så lär siffran alltså vara uppe och nosa på 30 000 åskådare. Det är faktiskt enorma siffror.

Med det sagt är jag övertygad om att SHL överlag stärkts av att ha en fantastisk TV-producent som C More ändå varit, och jag skulle aldrig få för mig att på något sätt ”skylla” på TV. Men i dagens stressiga samhälle, med en osäker arbetsmarknad och ett allt svårare livspussel, är det betydligt mer bekvämt att slå igång en match på TV:n eller datorn än att ta sig till arenan.

Är lösningen att sluta sända alla matcher på TV? Kanske ska man välja ut ett par matcher per omgång, eller bara sända matcher på torsdagar och lördagar? Ja, det hade säkert gjort att fler personer besökte arenorna. Men i slutändan är jag ganska säker på att klubbarna ändå hade förlorat på det, då TV-avtalets värde ju skulle minska rejält. Då kan man förstås ställa motfrågan: Spelar man för pengarna eller spelar man för fansen? Well, i slutändan måste du ha en stark ekonomi för att bygga upp en stark verksamhet. Det är en bistra sanningen. Sen kan du vända på det och säga att det inte finns någon ishockey om det inte finns några supportrar som vill betala för produkten.

Publiksnitt Elitserien/SHL:
2017/2018 (fram till 20:e december): 5431
2016/2017: 5707
2015/2016:  5846
2014/2015: 6024
2013/2014: 5982
2012/2013: 5706
2011/2012: 6393
2010/2011: 6160
2009/2010: 6210
2008/2009: 6259
2007/2008: 6 353

Thomas Mäkitalo skickade även med lite andra faktorer som spelar in på vissa snitt:
* 2011-12 är stark säsong då bland annat Djurgården snittade hela 7 724 åskådare per match.

* 2012-13 påverkas negativt när Djurgården åker ur och ersätts av Rögle.

* 2013-14 lyfter bland annat på grund av att Rögle åker ur och Leksand går upp.

Så, visst spelar det roll vilka lag som spelar i SHL också, något annat är naivt att tro. Leksand är exempelvis oerhört saknade.

Att serien utökades till 14 lag har inte heller varit bra för snittet. Klubbarna har sedan dess tappat nästan 600 åskådare per match. Det skulle inte direkt vara en nackdel ur det hänseendet om Rögle och Karlskrona, som just nu ligger på kvalplats, skulle åka ur. Men då hänger det också på att ”rätt” lag tar klivet upp. Det vill säga: Leksand och Modo/AIK.

Men den stora faktorn kanske är TV:n trots allt. Hockeypubliken kanske är lite för bekväm. Och C More är kanske lite för bra på att producera sändningarna.

Så enkelt kan det vara.

Vad tror du? Hör av dig till mig på @manskarlssonyao, vettja!