Foto: Bildbyrån

28 av arenans bästa platser raderas ut i evigheten när C More får bestämma. En ny kamerabrygga ska byggas för att TV-sändningarna ska bli bättre. Och allt jag kan tänka på då är: Herregud, hur länge till har vi publik på SHL-matcherna?

Det var igår kväll jag läste Gefle Dagblads Daniel ”Sasse” Sandströms intervju med Brynäs nye klubbdirektör Micke Campese, och fick en liten olustig känsla i magen. Inte för intervjun i sig eller vad Campese svarade på frågorna. Tvärtom. Han svarade bra och så rätt han kan göra. Olustkänslan kom när jag undrade vart svensk ishockey faktiskt är på väg med det nya TV-avtalet. I grunden tycker jag avtalet är bra. Jag tycker det är positivt att det kommer mer pengar in i svensk hockey och tror att det trots allt kommer föra ”oss” framåt. Klubbarna kommer bli bättre om de lägger pengarna på rätt saker, så som att utveckla arenan, stärka junior- och damverksamheter samt utöka mängden kanslipersonal. Jag tror inte heller SHL kommer bli en stängd liga i och med detta. Åtminstone inte på många år.

Men oron som gnager i mig har att göra med arenapubliken. Vi har sett en vikande publiktrend de senaste åren och risken finns att den trenden kommer bli än tydligare nästa säsong. Det är här intervjun med Brynäs klubbdirektör kommer in i bilden. Han berättar att 28 av de bästa platserna i Gavlerinken kommer tas bort då det i stället ska in en kamerabrygga för C More där.
–  I avtalet med Cmore ingår det att göra TV-sändningarna bättre, säger Campese.

INGEN AV PARTERNA GÖR FEL – EGENTLIGEN

Och det är ju rimligt. Med tanke på hur mycket TV-bolaget pumpar in i SHL-klubbarna (cirka 45 miljoner kronor, jämfört med de 28 det var tidigare) är det totalt rimligt att C More ställer krav på klubbarna tillbaka. Men vi vet ju alla vad C Mores krav kommer leda till. Att allt fler människor stannar hemma och tittar på matcherna.

Den stora anledningen till varför klubbarna tappat i publik är TV:s intåg, vilket jag redogjorde för i en blogg tidigare under säsongen. (Den kan läsas här). TV-sändningarna har dessutom utvecklats till att bli bäst i Sverige. I min mening är inget program i Sverige lika bra som C Mores Hockeylördag. Det är fantastiskt att du kan ligga hemma i soffan och njuta av ishockey från 14:30 till 21-tiden varje lördag. Det är lite för bra, dessvärre.

OROAR MIG FÖR PRINCIPFRÅGAN

Så, när C More nu ytterligare ökar bevakningen från SHL och gör ännu bättre TV-sändningar finns risken att det i ännu större utsträckning leder till att många väljer TV-soffan framför arenastolen. Det går att se tydligt att det inte längre, åtminstone inte på samma sätt, handlar om att få folk till arenorna utan att få folk att köpa TV-avtal. Och återigen: det är rimligt. Jag klandrar ingen. Jag klandrar inte C More. Jag klandrar inte SHL. Jag klandrar inte klubbarna som går med på TV-kanalens premisser. Även om det innebär att 28 av arenans bästa platser måste bort. Platser som säsongskortstagare haft i många år.

Det är egentligen principfrågan jag oroar mig för. SHL för in stenhårda arenakrav som måste uppfyllas även om det inte finns någon poäng i grunden med att ha för stora arenor. Samtidigt kan C More rätt och slätt bestämma att 28 av en arenas bästa platser ska bort. I min värld finns det en paradox i detta.

HUR SER DET UT OM FEM ÅR?

Och det här är bara början. C Mores sändningar håller redan världsklass och kommer nu bli ännu bättre. Hur ser det ut om fem år? Och tio? Har 28 platser till fått stryka på foten? Görs hela övre etage om till en virtuell C More-studio, kanske?

I fallet Brynäs har de valt att i stället utöka kapaciteten på ståplats med de där 28 personerna så 7909 åskådare innebär fortfarande lapp på luckan. Det ska sägas i sammanhanget. Och det ska också sägas att de jobbar på att göra upplevelsen i arenan för att göra det mer attraktivt att komma på matcherna. De gör med andra precis vad de kan göra för att fortsätta stärka Brynäs varumärke och få folk till arenan. Men de, och de andra SHL-klubbarna, kommer dessvärre aldrig kunna överträffa det C More gör.

Ishockeyn blir mer och mer en TV-sport. Jag klandrar inte de som hellre sitter hemma i soffan och ser matcherna i stället för att ta sig ut i arenorna.

@manskarlssonyao